Z hľadiska vývinu ľudského mozgu je s učením cudzích rečí najvhodnejšie začať čo najskôr, zhodujú sa odborníci. Schopnosť učiť sa jazyky je totiž u malého dieťatka ešte neporovnateľne väčšia ako u školáka či dospelého. Počas prvých štyroch rokov života mozog podstupuje svoj najdramatickejší rozvoj a deti získavajú schopnosť rozprávať, dedukovať, myslieť. Deti, ktoré vedia viac jazykov, okrem toho vynikajú v ďalších schopnostiach a zručnostiach.
Tu sú 3 základné dôvody, prečo začať čo najskôr:
- Maximum podnetov prijímame do 4 rokov
„Od narodenia do 3-4 rokov prepojenia v mozgu ešte nezanikajú, práve naopak, ich vznik vrcholí. To je dôvod, prečo je učenie pre malé deti o toľko ľahšie a prirodzenejšie. Do nástupu puberty sa potom prepájanie mozgových buniek spomalí a prepojenia, ktoré nie sú ďalej rozvíjané, začnú postupne opäť zanikať,“ vysvetľuje mechanizmy v mozgu psychologička Mgr. Silvia Langermann, Ltc..
Práve toto senzitívne obdobie je aj najlepším časom na učenie akýchkoľvek jazykov – materčiny či angličtiny. Detský mozog totiž ešte všetky jazykové vnemy ukladá rovnakým spôsobom a aj anglický jazyk sa tak môže stať pevnou súčasťou jeho štruktúry, rovnako ako slovenčina.
- Prvé roky sú základom pre rast a vývoj
Prvé roky detí sú základom pre ich ďalší rast a vývoj – výskumy totiž ukázali, že deti, ktoré získali veľa lásky a pozornosti v detstve, sa učia lepšie. Úspech (nielen v učení) závisí od emocionálnych spojení, pozitívnej spätnej väzby a láskavej pozornosti.
Začína to prvým dňom, držaním dieťaťa v náručí, spievaním, hojdaním, kolísaním – toto všetko pripravuje dieťa pre budúce učenie. Ak dieťa neustále pozitívne stimulujeme, motivujeme ho napredovať, rozvíjať sa. A práve takto sa aj deti učia materinský či iný jazyk – cez spievanie, rozprávanie, recitovanie, hranie sa. Lenže dieťatko nerozlišuje, akou rečou na neho hovoríte, neprekladá si slovíčka.
„Melódiu, rytmus a štruktúru jazyka si deti osvojujú dlho predtým, ako sú schopné vysloviť prvé slovo. Najefektívnejším spôsobom ako sa učiť jazyk, nie je memorovanie a dril, ale zábava, hra, pesničky a systematickosť, presne ako to poskytujú naše kurzy,“ vysvetľuje metodička školy angličtiny Helen Doron Mgr. Katalin Deák.
- Zvyšujú sa zručnosti aj inteligencia
„Podnety, ktoré mozgu zabezpečíme počas senzitívneho obdobia, spôsobujú práve to, že niektorí ľudia sú neskôr ‚šikovnejší‘ a vynikajú v určitých schopnostiach či zručnostiach. Cudzí jazyk sa, samozrejme, naučia aj staršie deti a dospelí, vyžaduje to však viac úsilia a reč si už nedokážu osvojiť s takou prirodzenosťou,“ dopĺňa Mgr. Langermann.
Vlastné dlhoročné skúsenosti jazykovej školy Helen Doron ukazujú, že dieťa sa v ranom veku dokáže celkom prirodzene naučiť toľko jazykov, koľko mu ich naraz umožníme pravidelne a systematicky prijímať. To, že dieťa každý jazyk najprv počúva, pochopí ho a až potom začne rozprávať, je prirodzený proces. Výskumy potvrdzujú, že verbálna inteligencia detí, ktoré rozumejú aj inému jazyku popri materinskom, je podstatne vyššia. Dieťa sa vie v budúcnosti lepšie vyjadrovať a rozvíja sa aj jeho abstraktné myslenie. Nad svojimi rovesníkmi však spravidla vynikajú aj v ďalších oblastiach – podľa odborníkov sú kreatívnejšie, majú lepšiu priestorovú predstavivosť aj logické myslenie.
Ak chcete vašim deťom venovať úspešnejší život, prihláste sa s nimi na ukážkovú hodinu angličtiny pre deti Helen Doron, ktorá je úplne zadarmo https://helendoron.sk/ukazkova-hodina-zadarmo. Znalosť viacerých rečí deťom rozšíri nielen ich slovnú zásobu, no zároveň otvorí okienka do rôznych kultúr. Druhý jazyk im do budúcnosti vo svete sprístupní viac príležitostí.