Môžu deti čítať strašidelné príbehy? Neškodí im to?

 

Všetci si z detstva pamätáme, ako sme zakutraní do perín čítali pri svetle nočnej lampičky nejaký strašidelný príbeh. Nedokázali sme sa odtrhnúť od stránok, rozochvene sme prevracali jednu za druhou a snažili sme sa domyslieť si koniec príbehu. Aj ten najnepatrnejší zvuk z okolia vtedy ešte o čosi viac rozbúšil malé srdiečko. Nemohli sme však knihu odložiť, kým sme neprevrátili posledný list.

„Keď sú deti v zodpovedajúcom veku a strašidelné príbehy zvyšujú ich čitateľský apetít, nevidím v tom žiadny problém,“ upokojuje odborník Ryan Crawley, diagnostik porúch čítania a dyslexie, rodičov, ktorí si kladú otázku, či literatúra desivejšieho typu neprivodí ich ratolestiam nielen nočné mory, ale aj prípadné budúce ujmy.

Faktom je, že veľa detí má problémy s plynulým čítaním z jednoduchého dôvodu: trávia s knihami primálo času. Chýba im zbehlosť v čitateľských návykoch. Potrebujú tréning, aby sa u nich tieto zručnosti rozvinuli – ako u každého pri čomkoľvek inom… Ak je téma pre deti pútavá a primeraná ich mentálnej kapacite, potom im čítanie, aj keď strašidelnejšieho príbehu, prináša oveľa väčší prospech ako prípadné nútenie do nepríťažlivého a nezáživného textu.

Podľa Katalin Deák, učiteľky anglického jazyka a metodologičky jazykovej školy Helen Doron, pritom jestvuje paralela medzi malými deťmi a študentmi, ktorí sa učia angličtinu ako cudzí jazyk. Rovnako majú spočiatku problémy pochopiť text a musia častým čítaním cielene zveľaďovať svoje vedomosti. „V tomto zmysle prinášajú naše kurzy dokonalú synergiu – nielenže si deti budujú slovnú zásobu nenútenou cestou – cez hry, básničky a pesničky, navyše sa zdokonalia v čítaní, a to dokonca v anglickom jazyku, čo im môže byť prospešné aj v budúcnosti,“ upozorňuje odborníčka výučby angličtiny pre deti hravou formou K. Deák. Čítanie totiž so sebou prináša aj množstvo ďalších výhod – zlepšuje pamäť, koncentráciu aj kreativitu.

Všetky jazykové kurzy angličtiny pre deti Helen Doron sú na mieru ušité vekovej kategórii detí, ktoré ich navštevujú. Či je to predškolák, školák, tínedžer – každá jedna lekcia deti nadchne a súčasne stimuluje ich emocionálny, fyzický aj intelektuálny vývoj. Práve preto je vhodné v zábavnej angličtine pokračovať aj počas leta a to formou denných táborov plných hier, zaujímavých aktivít a dobrodružstva – stačí sa len prihlásiť na stránke: https://helendoron.sk/holidays.

Ak teda príbehy plné duchov a príšer korešpondujú s vývojovým obdobím vášho potomka, nechajte ho precvičovať si čítanie bez ohľadu na temnejší obsah jeho obľúbených knižiek. Dôležité však je, aby dieťa rozumelo aspoň ôsmym z desiatich slov. Ak bude priemer nižší, nastane nedostatočné pochopenie textu a s ním spojená frustrácia. Práve takýto test vám zároveň pomôže posúdiť, či váš malý čitateľ už dorástol na knižku, ktorú drží práve v rukách.