Zoberte deťom hračky (a nikdy im ich už nevráťte späť)

Hračky k deťom a detstvu nepochybne patria – podporujú ich tvorivosť, predstavivosť aj myslenie. Vďaka nim sa učia komunikácii s druhými, budujú priateľstvá, odhaľujú im kto sú a čím by mohli byť. Skrátka vzdelávajú aj zabávajú, prinášajú radosť a tvorivosť. A umožňujú snívať. Hračky sú skutočné základné stavebné kamene budúcnosti našich detí. Aj preto múdri rodičia premýšľajú o tom, aké hračky svojim deťom kúpia a koľko ich vlastne pre svoj šťastný život potrebujú.

Deti sú prirodzene zvedavé a tak ich láka všetkého sa dotknúť, všetko preskúmať. Rovnako je to aj s hračkami – čím viac ich majú, tým viac budú chcieť vyskúšať každú. Ak však majú príliš veľa hračiek, nemôžu sa tým pádom sústrediť na jednu tak dlho, aby si z nej zobrali pozitíva, poučili sa. „Dieťa je našim zrkadlom, opakuje len to, čo sme ho naučili,“ objasňuje psychologička Mgr. Silvia Langermann a pokračuje: „Ak mu my sami kúpime množstvo hračiek k jeho sviatku, len mu hovoríme, že pocit šťastia sa meria počtom hračiek. Kto by potom netúžil byť šťastný každý deň?“

Keď je menej viac

Už u najmenších detí je ich vývoj ovplyvňovaný výberom hračiek. Štúdie dokonca ukazujú, že deti (zvlášť tie mladšie ako 5 rokov) sú často zahltené hračkami, čo môže mať dokonca neblahý vplyv na ich vývoj. Známy je výskum nemeckých odborníkov Elke Schuberta a Rainera Stricka, ktorí v jednej mníchovskej škôlke odstránili na 3 mesiace všetky hračky, aby mohli pozorovať, čo sa stane.

V prvý deň boli deti zmätené a smutné, ale postupne to bolo čoraz lepšie a lepšie. Na konci tretieho mesiaca sa už veselo venovali hrám, ktoré si sami vymysleli, boli schopné lepšie sa sústrediť a tiež efektívnejšie komunikovať. Hračky im vôbec nechýbali. Čo z toho vyplýva? Že čím menej dieťa má hračiek a čím menej funkcií hračka má, tým lepšie pracuje fantázia, predstavivosť aj kreativita detí. Veď nenadarmo sa hovorí, že v jednoduchosti je krása! Výskumy dokonca ukazujú, že pre lepšie sústredenie detí pomáha aj vypnúť televíziu, ktorá tiež narúša bezprostrednú detskú hru.

Hra a učenie inak

Pre malé deti však môže byť ťažké vymyslieť si vlastnú hru bez hračiek, preto by sme im mali podať pomocnú ruku a siahnuť po tom, čo máme doma – či už je to poznámkový blok, varešky a misky alebo len obyčajná deka, ktorá sa razom premení na bunker alebo na čarovný plášť.

Dobrým spôsobom ako stimulovať ich kreativitu a ďalšie zručnosti je tiež prihlásiť ich na tvorivé jazykové kurzy angličtiny pre deti, aké sú napríklad v ponuke jazykovej školy Helen Doron. „Používanie cudzieho jazyka pozitívne vplýva na našich drobcov. Osvoja si nielen nápadité spôsoby vyjadrovania, ale aj využijú svoju prirodzenú schopnosť absorbovať cudzí jazyk jednoducho a nenásilne. Počas rôznych pestrých a zábavných hier hľadajú svoje vlastné riešenia, majú snahu niečo dosiahnuť, naučia sa navzájom spolu komunikovať a spolupracovať. Pri učení používajú fantáziu a kreativitu. A vďaka úspechu a pozitívnej motivácii sa zvyšuje aj ich sebadôvera,“ objasňuje výhody takejto výučby psychologička S. Langermann.

Nie sú to však len výskumy, ktoré radia, že menej je niekedy viac – menej hračiek znamená viac peňazí na spoločné zážitky, viac priestoru v domovoch, čistejšie prostredie bez plastu, aj viac času na rodinu. O tom, aké sú pozitíva menšieho počtu hračiek a aké hračky im kupovať sa už čoskoro dočítate v našom ďalšom blogu. Sledujte nás!

Tak čo, aká je najobľúbenejšia hračka vášho dieťatka? Dajte nám to vedieť! Pošlite foto na náš FB profil https://www.facebook.com/Helen.Doron.Slovakia.