Ako rozvíjať EQ už u malých detí

Pred 30 rokmi lingvistka a pedagogička Helen Doron urobila zásadný prevrat vo vyučovaní angličtiny pre malé deti vyvinutím metódy, ktorá napodobňuje spôsob, akým sa bábätká učia svoj materinský jazyk – vďaka počúvaniu, hudbe, zábavným hrám, riekankám a ďalším zaujímavým aktivitám. Dnes jej jazyková škola pre deti od 3 mesiacov do 19 rokov funguje vo viac ako 30 krajinách po celom svete, na Slovensku má už 35 centier. 2 milióny detí dnes rozpráva po anglicky vďaka Helen Doron.

Je to preto, že Heleninou túžbou bolo a dodnes zostáva maximalizovanie schopností detí učiť sa, no nielen to. Vyučovacie hodiny sú zábavné, živé a navyše stimulujú intelektuálne, kreatívne, fyzické, aj emocionálne zručnosti. Pretože u detí je žiaduce rozvíjať aj ich EQ. O tom, prečo a ako to funguje, sme sa porozprávali priamo so zakladateľkou tejto metódy:

Helen, ako ste si v tomto technologickom veku, keď veľa rodín býva ďaleko od seba a ak chcú zostať v kontakte, sú závislé od elektronickej komunikácie, vyvinuli taký milujúci vzťah so svojím vnukom Rohanom, ktorý žije v Kórei?

Hovoríme spolu tak často, ako sa len dá, zvyčajne denne, a to mi dáva šancu byť s vnukom Rohanom, ktorý má dnes 28 mesiacov, v neustálom kontakte. Práve som hovorila so synom Benayom a ten povedal: „Mami, dnes sa stalo niečo úžasné. Kráčali sme cez časť mesta, ktorú sme dlho nenavštívili a išli okolo kaderníctva, kde som sa kedysi dal ostrihať, zatiaľ čo ma vtedy malý Rohan, ktorý mal vtedy 9 mesiacov, čakal s mojou manželkou von. Ako sme prechádzali, Rohan zrazu povedal: „Tu sa dal ocko ostrihať a ja som plakal.“ Spýtal som sa Rohana: „Pamätáš si, prečo si plakal?“ A on odpovedal: „Lebo som sa bál.“

Aké zaujímavé! Len dvojročný a vie hovoriť o svojich pocitoch zo spomienky z veku 9 mesiacov?

Áno, je to skutočne veľmi zaujímavé. Čo z toho vyplýva? Je tu veľmi malé dieťa schopné vyvolať si emocionálnu spomienku z minulosti. Nielenže si túto spomienku pamätá, ale je schopné aj vyjadriť, čo robilo, ako sa cítilo a prečo sa tak cítilo. No musím na to povedať, že je to talent alebo skôr schopnosť, ktorú mu jeho rodičia pomohli rozvinúť. Rohan je totiž vychovávaný trojjazyčne a navštevuje naše kurzy angličtiny pre najmenších Baby’s Best Start  a Toddler’s Best Start. Naučil sa vyjadrovať v 4 jazykoch: angličtine, hebrejčine, kórejčine a v posunkovom jazyku pre bábätká. Nielenže mu jeho rodičia dali možnosť rozvíjať jazykové schopnosti, ale vytvorili mu aj prostredie, v ktorom sa môže bezpečne a sebavedomo stotožniť  so svojimi pocitmi a naučiť sa im rozumieť.

Majú túto schopnosť všetky deti?

Nemyslím si, že je veľa detí schopných vyjadriť tieto druhy emocionálnych spomienok v takom skorom veku, ale verím, že všetky deti majú takéto spomienky, aj keď ešte nevedia o nich hovoriť. Začína sa to jednoducho rozprávaním so svojím bábätkom, komunikovaním s ním od úplného začiatku. Stretla som dosť veľmi inteligentných rodičov malých detí, ktorí vravia: „Čo myslíte tým, že sa mu mám prihovárať? Veď ešte nevie rozprávať.“ A moja odpoveď je – Ako sa vlastne teda naučí hovoriť, rozvíjať si slovnú zásobu a mať hlboké porozumenie a city, ak sa s ním pravidelne a často nerozprávate, nečítate mu, nevyjadrujete mu pocity a nerobíte s ním činnosti, pri ktorých sa hovorí jazykom, ktorý mu pomôže sa to naučiť?

Od kedy sú toho deti schopné?

Deti sa zlepšujú vo všetkom od momentu, kedy sa narodia. Každý pocit, ktorý im poskytnete, absorbujú. Výskum ukázal, že už jednodňové deti sú schopné odzrkadliť a vyjadriť tvárové výrazy. V skutočnosti zachytávajú emócie už vtedy, keď sú v brušku.

Počuli sme, že máte novú vnučku, ktorá sa narodila pred 3 týždňami. Gratulujeme!

Áno, mojej dcére Elle sa narodilo dievčatko Ria, ktorá je tiež veľmi vnímavá a živo reaguje aj na mimiku mojej tváre. Niet pochýb o tom, že sa učí komunikovať. Bábätká sa vedia naučiť len to, čo zažili. Tieto vonkajšie skúsenosti stimulujú ich telo a sú pre nich dôležité, aby boli schopné vyjadriť svoje základné potreby. Pamätám si, ako som raz na kolenách držala bábätko a ono zopakovalo môj výraz. Dostavil sa príval energie – „Áno, vidím, že rozprávaš a ja odpovedám!“. Novonarodené bábätká chcú a potrebujú komunikovať. Vyjadrujú tým nielen svoju potrebu jedla a fyzického pohodlia, ale aj ukazujú, že sa chcú zapájať, pozorovať a učiť sa od prvého dňa. V Rohanovom prípade neustále rozvíjanie sa, povzbudzovanie, učenie štyroch jazykov spolu s faktom, že má takú veľkú emočnú lásku a podporu spôsobili, že dokáže nielen pochopiť svoje emócie, ale ich aj rozpoznať a použiť svoje vlastné slová na vyjadrenie sa. Rohan sa jednoducho učil počas celého svojho jazykového vývoja, trvajúceho od jeho narodenia, cez svoju väzbu s rodičmi, aby vedel nájsť slová na vyjadrenie!

Takže môže rodič pomôcť svojmu dieťaťu učiť sa porozumieť a vyjadriť pocity?

Sú dospelí, ktorí nevedia nájsť správne slová na to, aby vyjadrili svoje pocity. Ja viem, že som s tým nevyrastala a verím, že je veľa iných, ktorí, ak nenájdu slová na vyjadrenie, vypustia svoje city na povrch cez svoje skutky alebo násilie. Ak viete vyjadrovať pocity, môžete uvoľniť svoje zadržiavané emócie zdravým a vhodným spôsobom. To je pre naše deti veľmi dôležité. Pretože rodičia majú povinnosť chrániť, rozumieť a rozvíjať aj emocionálnu zložku – pocity – svojich detí. A deti majú tieto pocity od prvého dňa. Pozrite sa na svoje dieťa v akomkoľvek je veku a zistíte, že sú to neúnavné uzlíky emócií. Nemôžete ich ťahať za nos, pretože oni veľmi dobre vaše pocity poznajú. Ide o to nájsť k nim tie správne slová.